Capacitatea de a crea este prezentă şi
la vârsta şcolară mică. Nivelul ce poate fi atins în mod obişnuit este acela al
creativităţii
expresive şi a celei productive. Domeniile de manifestare sunt
activităţile specifice învăţământului primar:
- desen,
- pictură,
- modelaj,
- colaj,
- activităţi
practice,
- joc,
- comunicare,
- rezolvare şi compunere de probleme.
Nu in ultimul
rand, amintesc si filmele de animatie pe care le-am realizat in cadrul atelierelor
de creatie, cu elevii mei.
”Vine, vine, primavara”, “Poveste de
Paste”,”Avionul prabusit”,”Life goes one”,”Oua poznase”(probleme de
matematica animate), iata cateva doar din titlurile filmelor realizate.
Prima data am stabilit scenariul acestor scurt-metraje,
apoi am confectionat personajele din plastilina, hartie, materiale
refolosibile. Copiii au lucrat in echipa, cate 4-5 la un calculator, fiecare
avand atributii bine determinate.
Unii fotografiau fiecare miscare
a imaginilor, altii lucrau la coloana sonora, toti simtindu-se piese
importante ale puzzle-ului educational. Ei au fost capabili să producă ceva nou, în raport cu ei
însişi.
Dacă au descoperit prin eforturi proprii de observaţie, imaginaţie şi gândire o însuşire mai puţin evidentă a unui obiect, un anumit aspect al unui fenomen sau proces, dacă au găsit o nouă soluţie a unei probleme sau au creat o un scenariu într-un mod personal, original sub aspectul conţinutului dar şi al formei, toate aceste activităţi pot fi considerate manifestări ale însuşirilor lor creative.
Dacă au descoperit prin eforturi proprii de observaţie, imaginaţie şi gândire o însuşire mai puţin evidentă a unui obiect, un anumit aspect al unui fenomen sau proces, dacă au găsit o nouă soluţie a unei probleme sau au creat o un scenariu într-un mod personal, original sub aspectul conţinutului dar şi al formei, toate aceste activităţi pot fi considerate manifestări ale însuşirilor lor creative.
Orice act creativ presupune un
material care să fie prelucrat în mod inedit. Activitatea creatoare este
favorizată de aceste ateliere, caracterizate prin atmosferă permisivă, de
înţelegere, încurajare, interes şi emulaţie.
Copilul
este preocupat, la aceasta varsta să redea în imagine grafică aspectele
vizibile ale obiectelor. Caracteristica principală a acestei perioade o
constituie faptul că, prin animatiile realizate, copilul se
supune, mai mult sau mai puţin îndemânatic perspectivei vizuale sau relaţiilor
active
dintre imagini.
Acum, exprimarea şi
transpunerea în imagine plastică a ceea ce vede şi ştie nu se mai realizează cu
aceeaşi spontaneitate şi uşurinţă ca la grădiniţă. Redarea realului văzut
întâmpină dificultăţi în ceea ce priveşte stăpânirea mijloacelor tehnice
adecvate, precum şi a limbajului plastic necesar. Animatiile pe calculator contribuie
la dezvoltarea creativităţii elevilor prin condiţionarea ajungerii la
rezultatul final datorită modului de obţinere al acestuia,
stimulând capacităţile intelectuale şi afectiv-motivaţionale implicate în
desfăşurarea activităţii. Am incercat sa cuprind sarcini didactice care contribuie
la valorificarea creatoare a deprinderilor şi cunoştinţelor achiziţionate, la dobândirea
prin mijloace proprii de noi cunoştinţe.
Jocul
de rol a fost de asemenea
esential. El a pus în practică anumite cunoştinţe dobândite anterior, folosind imaginaţia
copilului pentru aplicarea acestora. Elevii mei s-au transpus imaginar
în situaţia dată, mânuind simbolic, unelte, materiale, si-ai încearcat
îndemânarea şi priceperea cerute de acţiunea începută, si-au exersat imaginaţia
şi gândirea creatoare, spiritul de observaţie, emoţiile şi sentimentele
superioare, precum şi capacitatea de a duce la bun sfârşit lucrul
început. Astfel am promovat raporturi social-morale datorită tipului de rol
asumat.
Creativitatea verbală a
fost exprimata printr-o vorbire
elaborată, fluidă, flexibilă şi originală. Elevii, au fost atrasi de
anumite sonorităţi, s-au jucat cu cuvintele, au invatat altele noi prin
activităţile specifice de creatie a filmelor de animatie.. Exprimarea orală a luat amploare, ajutând la
dezvoltarea creativităţii verbale.
No comments:
Post a Comment