Noi, oamenii, avem o dorință înnăscută pentru a învăța.
Cu toate acestea, sistemul școlar intervine de multe ori în calea noastră spre
cunoaștere și slăbește înclinația genetică de acumulare a informației.
Există însă studii care arată modurile în care care Gamification-ul
influențează pozitiv procesul de invatare, fără ca acesta să fie catalogat
drept o corvoadă.
Dacă întrebi
copiii ”Ce este munca?”, ei vor răspunde ”Școala și temele.” Dar dacă îi
întrebi ”Ce este joaca?”, mulți dintre ei vor spune ”Jocurile/jocurile video”.
În mod evident, ar trebui să existe o modalitate de a ajuta copiii
să învețe pornind de la ceea ce fac ei mai bine, de la joacă. De aceea tot mai mulți profesori sunt
în căutare de noi instrumente și tehnici ale educației prin Gamification.
În sistemele moderne de educație procesul de învățare nu
mai este văzut ca ”prezentarea informației si testarea pentru a se verifica
retenția și înțelegerea”, ci ca pe un proces ce implică sarcini de angajare ale
elevilor, stimulare a intereselor lor, menținerea unei atitudini pozitive.
Cheia pentru a menține acest obiectiv stă în efortul de a crea un mediu bazat
pe comunicare constantă, comunicare ce încurajează feedback-ul și fortifică nu
numai relația elev – profesor, ci și elev-elev. Aceste mecanisme sociale
interactive, alături de un nivel adecvat de control (pentru încurajare și
disciplină), pot fi proiectate în moduri eficiente pentru a crea situatii de
invatare distractive.
Astfel, conceptul de Gamification presupune utilizarea
jocului pentru a modela comportamentul elevilor. Pentru a înțelege acel
potențial uriaș al conceptului trebuie văzut cum poate fi pus în practică. De
aceea, mai jos vom discuta despre trei domenii majore prin care conceptul
gamification poate interveni in educație.
Cognitiv. Jocurile oferă sisteme complexe de reguli pentru
jucători, ceea ce îi determină să exploreze prin experimentare activă. Mai
exact, jocul îl ghidează pe jucător și îl păstrează angajat în sarcini, uneori
cu dificultate ridicată. O tehnică importantă în gamification este aceea de a
livra provocări concrete, care sunt perfect adaptate la nivelul de calificare
al jucătorului și care presupun creșterea dificultății în funcție de progresul
jucătorului. Pe de altă parte, jocul îi permite elevului să își seteze
propriile tactici pentru a câștiga, iar aceasta îi sporește motivația și
angajamentul.
Aceste tehnici, aplicate în școală pot transforma
perspectiva elevului asupra învățatului.
Emoțional. Jocurile invocă o serie de emoții puternice, de la
curiozitate, optimism, bucurie, până la frustrare. De asemenea, îi fac pe
jucători să treacă prin experiențe emoționale negative și chiar le transformă
pe cele din urmă în experiențe cu reprezentare pozitivă. Cel mai profund
exemplu al transformării emoțiilor în timpul unui joc este cel al ”fricii de
eșec”. Jocurile mențin o relație
pozitivă cu eșecul pentru că fac din feedback un ciclu rapid și transmis în
doze mici; ei
încearcă, o iau de la capăt până reușesc.
No comments:
Post a Comment